Dieta w atopowym zapaleniu skóry

2017-05-20
Dieta w atopowym zapaleniu skóryAZS bardzo często jest pierwszą manifestacją alergii. Szacuje się, że prawie 80% dzieci cierpiących na nią jest uczulonych na niektóre pokarmy, pyłki roślin czy metale i włókna. Zatem, aby złagodzić jej przebieg, należy unikać czynników ją zaostrzających, co w wielu wypadkach prowadzi do konieczności stosowania diety eliminacyjnej oraz odzieży medycznej Comfifast.

Dieta kobiety ciężarnej i karmiącej z atopowym zapaleniem skóry

Niektórzy specjaliści zauważają związek między stanem dziecka, a dietą kobiety ciężarnej i karmiącej. Zalecają oni cierpiącym na alergię lub AZS matkom, a także kobietom, których partner a zarazem ojciec dziecka ma AZS, rezygnowanie w trakcie ciąży i karmienia piersią z produktów zawierających orzechy ziemne i owoce oleiste. Jeśli zapalenie u któregoś z rodziców ma silny przebieg, można także wykluczyć z diety przyszłej mamy ryby, mleko i jaja. Warto wiedzieć, że tego poglądu nie podzielają jednak wszyscy lekarze.

Dieta w okresie niemowlęctwa u dzieci z AZS

Najlepszą profilaktyką wielu chorób u małych dzieci, w tym atopowego zapalenia skóry, jest karmienie piersią. Zarówno u chorych maluchów, jak i u zdrowych, których rodzice mają AZS lub alergię, karmienie naturalne powinno trwać min. do 6. miesiąca życia. W wypadku, kiedy mama nie może tak długo karmić, należy do diety dziecka wprowadzić hipoalergiczne mleko. Dość wcześnie, czyli w 5–6 miesiącu można zacząć podawać maluchowi nowe produkty, np. nabiał, warzywa, pszenicę. Pokarmy z grupy ryzyka, takie jak gorczyca, jajka, owoce egzotyczne, ryby czy seler wprowadza się jednak nie wcześniej niż w 12. miesiącu życia, a orzechy dopiero po ukończeniu trzech lat.

Dieta eliminacyjna u dzieci i dorosłych z atopowym zapaleniem skóry

Alergeny pokarmowe mogą zaostrzać postać AZS. Aby wiedzieć, które należy z diety wykluczyć, dobrze jest zarówno u dzieci, jak i u dorosłych wykonać testy alergiczne. Nie zaleca się eliminowania z diety produktów na ślepo, może to bowiem prowadzić do niedoborów żywieniowych. Do najczęstszych alergenów pokarmowych należą: barwniki, białka mleka krowiego, białka jaja kurzego, kakao, konserwanty, orzeszki ziemne, owoce cytrusowe, owoce morza, pszenica, ryby, soja. Po stwierdzeniu alergii wyklucza się z diety produkt uczulający. Ponadto zaleca się zwłaszcza u dzieci z AZS eliminowanie słodyczy, słodzonych napojów, gotowych dań oraz produktów wyzwalających produkcję histaminy, ponieważ wzmagają świąd, takich jak ananasy, banany, jajka, czekolada, dojrzewające sery, kapusta, makrela, pomidory, szpinak, tuńczyk, truskawki, niektóre wędliny.

Wzbogacenie diety u osób z AZS

Osobom z AZS zaleca się spożywanie probiotyków, czyli produktów zawierających bakterie, które są naturalną florą ludzkiego układu pokarmowego – szczepy Lactobacillus rhamanous albo Bifidobacterium lactis. Drobnoustroje te wspierają pracę jelit, działają przeciwzapalnie i ograniczają rozwój bakterii, co wpływa na łagodzenie objawów atopowego zapalenia skóry. Bakterie probiotyczne znajdują się w niektórych produktach mlecznych oraz w specjalistycznych wyrobach farmaceutycznych.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2017