Łuszczyca na piersiach – przyczyny, objawy leczenie

2017-11-10
Łuszczyca na piersiach – przyczyny, objawy leczenieŁuszczyca to choroba autoimmunologiczna, dotykająca do 3% populacji. Charakterystyczne dla niej są  zapalne zmiany skórne, w postaci uniesionych, pogrubiałych fragmentów skóry, wyraźnie zaczerwienionych i łuszczących się. Często bywają bolesne i piekące. W skutek świądu, zmuszającego do ich rozdrapywania oraz w ciężkich przypadkach, ich wygląd może ulec znacznym zmianom. Wysuszone płaty skóry pękają, tworząc szczeliny, z których sączy się krew. Ponadto, mogą one ulegać zakażeniu, w szczególności gdy ciągłość naskórka zostaje przerwana. Wykwity łuszczycowe  na miejscach niepokrytych ubraniem, jak twarz, dłonie czy dekolt, często jest przyczyną poczucia wstydu i izolowania się pacjentów cierpiących na łuszczycę. Choroba ta nie dotyczy wyłącznie skóry, ponieważ silnie wpływa również na psychikę i codzienne funkcjonowanie. Ponadto, stan zapalny obejmuje cały organizm. Osoby z łuszczycą mają wyższe prawdopodobieństwo chorób serca, niektórych nowotworów, a także innych chorób autoimmunologicznych – w tym łuszczycowego zapalenia stawów.

Łuszczyca na piersiach – przyczyny

Chociaż łuszczyca w pewnej mierze determinowana jest czynnikami dziedzicznymi uważa się, że dużą rolę w jej postawaniu odgrywają czynniki związane ze środowiskiem i stylem życia. Journal of Investigative Dermatology podaje, iż palenie papierosów, również w przeszłości, otyłość, a także stresujące przeżycia nierzadko pełnią rolę czynników spustowych. Nowe badania, których wyniki opublikowana w 2015r. pokazują, iż na poziomie komórkowym przyczyną łuszczycy jest atak limfocytów T na komórki barwnikowe skóry – melanocyty. Mimo iż ten atak wyzwalany jest w związku z pewnymi predyspozycjami genetycznymi, nie tłumaczy to dlaczego choroba nie ujawnia się u wszystkich osób, które posiadają wadliwe geny.

Łuszczyca biustu i dekoltu – objawy

Objawy łuszczycy na piersiach mogą przybierać typowy dla łuszczycy obraz zmian pokrytych srebrzystą łuską. Wyjątkiem jest region fałdów skórnych pod biustem. W naturalnych fałdach ciała, jak pachwiny czy pachy, łuszczyca ma postać silnie zaczerwienionych, lśniących płatów skóry, piekących i łatwo ulegającym podrażnieniom. Ten obraz odpowiada „łuszczycy odwróconej”, i wiąże się z koniecznością stosowania leków miejscowych o słabszym działaniu, niż silne sterydy stosowane w innych obszarach ciała. Zmiany na skórze piersi i dekoltu w okresie karmienia piersią nierzadko ulegają pogorszeniu. Dzieje się tak gdyż po ciąży, w której często dochodzi do remisji, układ immunologiczny niejako zwiększa swoją aktywność. Kobiety w okresie laktacji muszą z powodu zmian łuszczycowych na piersiach zaprzestać karmienia naturalnego, jeżeli zmiany są zakażone i sączy są ropny płyn, lub występują w okolicy sutków. Sama łuszczyca nie jest przeciwwskazaniem do karmienia piersią, ponieważ nie istnieje ryzyko przeniesienia choroby na dziecko poprzez mleko matki – łuszczyca nie jest chorobą zaraźliwą.

Leczenie łuszczycy na piersiach

Zmiany łuszczycowe na biuście, w szczególności u matek karmiących oraz kobiet ciężarnych wymagają opieki specjalistów – zarówno dermatologa, jak i ginekologa. Nie wszystkie leki można stosować w tych okresach bezpiecznie, ale na szczęście – tylko nieliczne przenikają do mleka kobiecego. Ważne są również proste zabiegi pielęgnacyjne - unikanie obcisłych ubrań w okresie nasilenia zmian, oraz używanie łagodzących lotionów. W przypadku wysięku, zaleca się opatrywanie zmian sterylnym wacikiem, który wchłonie wydzielinę. Jeśli masz wątpliwości, jak dbać o skórę biustu w łuszczycy – nie wahaj się zapytać o to swojego lekarza dermatologa.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2017