2018-05-11

Czym jest egzema?

Egzema to nieinfekcyjne zmiany skórne, które mają charakter zapalny. W ramach zmian tego typu można wyróżnić choroby skóry alergiczne oraz niealergiczne, które przebiegają z zajęciem naskórka i warstwy brodawkowej skóry. Zmiany skórne w przebiegu egzemy najczęściej przyjmują postać obrzęku i zaczerwienienia, a z czasem zmian rumieniowych, łuszczących się; niekiedy pojawiają się grudki czy pęcherzyki wypełnione płynem.

Poza tymi zmianami wizualnymi, charakterystyczne jest uczucie ściągnięcia i przesuszenia skóry, a także świąd. Najczęściej egzema jest manifestacją atopowego zapalenia skóry, czyli schorzenia o podłożu alergicznym, które dotykać może już najmłodsze dzieci. Najczęstsza lokalizacja zmian skórnych o charakterze egzemy to dłonie, stopy, twarz i szyja, czyli najbardziej odsłonięte obszary skóry.

Czy egzema jest zaraźliwa?

Osoby dotknięte egzemą borykają się z niezrozumieniem ze strony społeczeństwa. Wynika to z faktu, iż podobnie jak łuszczyca, egzema uznawana jest za chorobę zakaźną. Dodatkowo problematyczny jest fakt, iż zmiany skórne zlokalizowane są na dłoniach czy twarzy, czyli tych częściach ciała, które eksponowane są przy kontaktach z innymi ludźmi. Okazuje się jednak, że obawy osób zdrowych, dotyczące bezpośredniego kontaktu z osobami dotkniętymi egzemą, są zupełnie bezpodstawne. W przeciwieństwie do wirusowych, bakteryjnych lub grzybiczych infekcji skórnych, egzema jest całkowicie niezakaźna. Nie ma zatem żadnych podstaw do obaw.

Bezpośredni kontakt ze skórą osób dotkniętych egzemą, używanie tych samych przedmiotów czy przebywanie w tym samym pomieszczeniu nigdy nie stwarza żadnego zagrożenia. Egzema jest bowiem chorobą nieinfekcyjną, co oznacza brak możliwości transmisji choroby.

Podłoże genetyczne

Egzema to choroba, u podłoża której leżeć mogą predyspozycje genetyczne. Taka postać egzemy określana jest jako endogenna i cechuje się rodzinnym występowaniem. Dodatkowym czynnikiem jest nieprawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. Wykryty został już gen odpowiedzialny za egzemę. Mowa o genie Ctip2, który występować może nawet u co piątego dziecka i co dziesiątego dorosłego.

Z kolei egzema egzogenna, zwana także egzemą kontaktową jest konsekwencją kontaktu skóry z rozmaitymi alergenami (biżuterią, detergentami, kosmetykami). U dzieci częstą postacią egzemy egzogennej jest atopowe zapalenie skóry, zaś u noworodków i niemowląt egzema przyjmuje zazwyczaj postać wyprysku pieluszkowego.

Egzema to choroba o nieuleczalnym charakterze, charakteryzująca się okresami remisji i nawrotów. Terapia egzemy sprowadza się do unikania czynników ją wywołujących oraz stosowania leczenia miejscowego. Ekspert marki dr Michaels, dostarczającej specjalistycznych preparatów leczących łuszczycę, egzemę i AZS wskazuje na skuteczność terapii objawowej – o ile stosujemy preparaty bazujące na naturalnych składnikach i używamy ich regularnie.