Dzieci z łuszczycą - jaka jest skala problemu?

2018-03-05
Dzieci z łuszczycą - jaka jest skala problemu?

Dzieci z łuszczycą – skala problemu

Aż 30% nowych zachorowań na łuszczycę odnotowuje się u pacjentów pediatrycznych, z czego u ok. 6% objawy pojawiają się już przed ukończeniem piątego roku życia. Wczesny początek szczególnie często dotyczy dzieci, których krewni pierwszego stopnia również cierpią na łuszczycę – wszak ryzyko odziedziczenia choroby wynosi aż 20%, gdy schorzenie dotyka jednego z rodziców i nawet 70%, gdy zmaga się z nim i mama, i tata.

Liczba dzieci z łuszczycą w Polsce i na świecie

Ze statystyk pochodzących ze wszystkich zachodnich krajów płyną podobne wnioski: na łuszczycę choruje ok. 0,4% dzieci w wieku 0-10 lat oraz ok. 1% nastolatków. Oznacza to, iż w Polsce z tym schorzeniem zmaga się ponad 45 tysięcy, w całej Unii Europejskiej – ok. 700 tysięcy, a w Stanach Zjednoczonych – niemal pół miliona młodych pacjentów. Ze względu na trudności diagnostyczne wiele przypadków pozostaje jednak nierozpoznanych. Globalną zachorowalność ocenia się na 40,8 nowych przypadków na 100 tysięcy mieszkańców rocznie, należy jednak pamiętać, że w krajach azjatyckich jest ona znacznie niższa.

Jak jej zapobiegać?

Profilaktyka łuszczycy praktycznie nie istnieje, gdyż trudno przewidzieć jej wystąpienie u danej osoby. Niezwykle istotną rolę odgrywa jednak wczesne rozpoznanie choroby i wdrożenie skutecznego leczenia. Należy również pamiętać o prawidłowej pielęgnacji specjalnie do tego przeznaczonymi preparatami – na przykład marki Dr Michaels – która zwiększy skuteczność farmakoterapii.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018