Egzema na dłoniach - zdjęcia, leczenie i przyczyny

2018-05-15
Egzema na dłoniach - zdjęcia, leczenie i przyczyny

Przyczyny egzemy na dłoniach

Egzema to choroba o podłożu nieinfekcyjnym, co oznacza że za jej rozwój nie odpowiadają infekcje wirusowe, bakteryjne czy grzybicze. Egzema może być natomiast konsekwencją oddziaływania na skórę licznych czynników. Jeśli egzema ma podłoże alergiczne, czynnikiem generującym pojawienie się zmian skórnych jest kontakt z alergenami. Najczęściej gdy rozpoznawana jest egzema, przyczyny o podłożu alergicznym to:

- sierść i naskórek zwierząt
- roztocza
- leki
- pokarmy uczulające
- pleśń
- pyłki roślin
- nikiel (biżuteria)

Rozwojowi egzemy sprzyja także kontakt z czynnikami podrażniającymi czy wysuszającymi skórę. Skóra pozbawiona ochronnej warstwy hydrolipidowej jest bowiem bardziej wrażliwa na działanie czynników zewnętrznych. Dlatego bardzo często egzema na dłoniach jest określana jako choroba zawodowa – codzienny kontakt ze środkami myjącymi, dezynfekującymi czy jakimikolwiek innymi chemikaliami może prowadzić do rozwoju egzemy. Taka egzema kontaktowa, określana mianem wyprysku, częściej diagnozowana jest u dorosłych, zaś dzieci dotknięte są głównie egzemą w przebiegu atopowego zapalenia skóry.

Sposoby leczenia egzemy dłoni

Leczenie egzemy polega przede wszystkim na objawowym leczeniu zmian skórnych oraz odpowiednim nawilżaniu skóry w celu zapobiegania nawrotom choroby. Egzema to choroba o przewlekłym charakterze, z tendencją do występowania okresów nawrotów i remisji.

Podstawą terapii egzemy jest codzienna pielęgnacja skóry – jej codzienne nawilżanie i odżywianie, z jednoczesnym unikaniem czynników mogących pogorszyć stan skóry:

- podrażnień mechanicznych
- działania wysokiej i niskiej temperatury
- preparatów o niefizjologicznym pH
- substancji wysuszających skórę

Gdy na skórze dłoni pojawia się egzema – leczenie sprowadza się do stosowania specjalistycznych preparatów odżywczych i ochronnych. Najbardziej cenione składniki to naturalne ekstrakty ziołowe i olejki, mocznik, alantoina, D – pantenol. W przypadku wystąpienia nasilonych objawów konieczne jest stosowanie leków przeciwhistaminowych, inhibitorów kalcyneuryny, a w razie nadkażenia – antybiotyków. Należy jednak wystrzegać się stosowania sterydów. O to, dlaczego kuracja sterydowa nie jest polecana, zapytaliśmy eksperta marki dr Michaels:

„Pacjenci dotknięci egzemą bardzo często ulegają pokusie, aby sięgnąć po maść sterydową. Przynosi ona natychmiast zauważalną poprawę – ale tylko na chwilę. Nie można stosować takich preparatów dłużej niż przez kilka dni, gdyż pogorszymy jedynie stan skóry. Dlatego nasza marka koncentruje się na naturalnych formułach, które można stosować codziennie bez obaw o niepożądane skutki uboczne”.

Egzema na dłoniach – zdjęcia

Rozpoznanie egzemy na dłoniach nie zawsze jest oczywiste, gdyż w tej lokalizacji bardzo często pojawiają się rozmaite zmiany skórne. W przebiegu egzemy początkowo pojawiają się grudki o czerwonym odcieniu, które przekształcają się w pękające pęcherzyki. Po pęknięciu pęcherzyki pokrywają się żółtawymi strupkami . Takim zmianom skórnym towarzyszyć może zaczerwienienie, obrzęk, świąd. Skóra dłoni jest sucha i może pękać.