Jak poprawić sobie samopoczucie chorując na łuszczycę?

2017-01-13
Jak poprawić sobie samopoczucie chorując na łuszczycę?W Polsce depresja przestaje być tematem tabu. Coraz więcej naszych rodaków je przełamuje, a liczne wypowiedzi dziennikarzy i celebrytów przekonują iż nie jest to „złe samopoczucie”. Depresja to choroba, i nieleczona skutecznie – może prowadzić do śmierci. W wielu chorobach depresja współwystępuje, co zauważalne jest wyraźnie w schorzeniach, których przejawy są trudne do ukrycia. Przykładem mogą być tutaj choroby dermatologiczne, takie jak łysienie plackowate, łuszczyca oraz trądzik. W tym opracowaniu skupimy się na tej drugiej z wymienionych – niemniej z poniższe rady są uniwersalne, i mogą pomóc nie tylko osobom zmagającym się z łuszczycą. Niemal co 4 pacjent z łuszczycą jednocześnie leczy się z powodu depresji, stwierdzili w 2014r. autorzy publikacji w The Journal of Demratology. Jeszcze w większym odsetku dotyka osób z łuszczycą stawową – nawet 36% (w porównaniu z 24,4%). Depresja, podobnie jak łuszczyca, może nawracać w różnych momentach życia, a nawet – być schorzeniem przewlekłym. Pacjenci z łuszczycą dwukrotnie częściej niż ogół populacji mają myśli samobójcze, oraz zaburzenia snu, mogące być zarówno jej powodem, jak i skutkiem. Przyczyną złego nastroju mogą być nie tylko zmiany skórne i ich wpływ na wygląd, ale również towarzyszące im objawy – np. świąd, podają autorzy publikacji w Expert opinion on Pharmacotherapy.

Czytaj fora i porady innych

Pacjenci szukają różnych sposobów na poprawę samopoczucia. W rzeczy samej depresję należy leczyć kompleksowo, aby zwiększyć szanse na wyleczenie. Farmakoterapia jest ważną częścią terapii, lecz nie istnieje „tabletka na szczęście”, która gwarantowałaby całkowite i trwałe uwolnienie się od choroby. Bardzo ważna jest też odpowiednia psychoterapia oraz wsparcie. Dla niektórych chorych duże znaczenie ma wysłuchanie przez osoby, które doskonale rozumieją problem – bo same go doświadczają. Uczestniczenie w grupach dyskusyjnych, forach oraz grupach terapeutycznych może być źródłem wartościowych informacji, i pozytywnie wpływać na samopoczucie. Na forach można też natknąć się na wiele pożytecznych rad oraz sposobów na radzenie sobie z codziennymi problemami, które stosują osoby w podobnej sytuacji.

Poszerzaj wiedzę

Zachowując jednak rozwagę. Eksperci w wielu badaniach wykazali, że informacje publikowane w internecie mogą być przedstawione w sposób wprowadzający w błąd lub nawet być potencjalnie niebezpieczne, ostrzega Journal of Medical Internet Research. Jednocześnie, aż połowa ankietowanych Amerykanów już w 2001 roku twierdziła, że na podstawie informacji dostępnych w sieci dokonuje decyzji związanych ze zdrowiem. W kwestii informacji dotyczących leczenia łuszczycy warto więc zachować właściwy dystans. Jednak strony fundacji, książki, lub, jeśli jest w naszym zasięgu – fachowa literatura, są dobrym źródłem wiedzy. Ta jest potrzebna aby zrozumieć chorobę. A to, co nie jest obce, nie wzbudza w nas strachu i niepokoju, a także pozwala nam przeciwdziałać potencjalnym powikłaniom.

Uprawiaj sport

Naturalnym lekiem na depresję i dającym poprawę samopoczucia jest sport. W przewlekłych dermatozach, jego znaczenie było doceniane od wielu lat. W szczególności sporty zespołowe zmniejszają poczucie wyobcowania, poprawiają samopoczucie, zarówno w łuszczycy, jak i w egzemie, zauważają niemieccy specjaliści. Wiele innych danych wskazuje na to, że nawet niezbyt intensywny wysiłek może pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie. A czasami niewiele dla niektórych może stanowić ogromną różnicę.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2017