Łuszczyca głowy a wypadanie włosów

2018-05-11
Łuszczyca głowy a wypadanie włosów

Czy przy łuszczycy wypadają włosy?

Łuszczyca skóry głowy to choroba o przewlekłym charakterze, która rozwija się na podłożu autoimmunologicznym. Do czynników generujących rozwój choroby zaliczamy m.in. stres, alkohol i papierosy, infekcje, niesteroidowe leki przeciwzapalne czy zaburzenia hormonalne.

Łuszczyca skóry głowy objawia się powstaniem ognisk zapalnych o charakterze plamek lub tarczek. Pokryte są one jasnymi łuskami. Poza zmianami skórnymi chorzy na łuszczycę skóry głowy odczuwać mogą ból, świąd oraz nasilone wypadanie włosów. Jaka jest zależność: łuszczyca głowy a wypadanie włosów? Przyczyny nadmiernej utraty włosów to:

• usuwanie łusek skórnych (np. na drodze ich wyczesywania), czemu towarzyszy osłabienie i wypadanie włosów
  • nasilone drapanie skóry głowy także przyczynia się do utraty włosów
  • niekiedy przyczyną wypadania włosów jest nadużywanie kwasu salicylowego w leczeniu zmian skórnych; związek ten działa silnie złuszczająco, co prowadzić może do uszkodzenia mieszków włosowych
  • nie bez znaczenia jest działanie stresu towarzyszącego łuszczycy, który zatrzymuje cykl rozwoju włosa w fazie telogenu, czyli zatrzymania fazy wzrostu i wypadania.

Jaki szampon zaleca się osobom chorującym na łuszczycę?

Wiemy już, jaka jest odpowiedź na pytanie: czy przy łuszczycy wypadają włosy? A teraz pora się dowiedzieć, czy można ograniczyć to niepożądane zjawisko? Terapia łuszczycy skóry głowy musi być ukierunkowana na skuteczne działanie przeciwzapalne i łagodzące, a z drugiej strony – nie powinna podrażniać wrażliwej skóry głowy i uszkadzać struktury włosów. Jak tłumaczy specjalista marki dr Michaels, specjalizującej się w preparatach na łuszczycę : „Podstawą leczenia łuszczycy zlokalizowanej na skórze głowy jest zastosowanie kosmetyków uwzględniających specyficzne potrzeby skóry głowy. Kluczowa okazuje się być wysoka zawartość składników naturalnych, które działają skutecznie, a zarazem bezpiecznie”.

Szampon stosowany w łuszczycy skóry głowy powinien bazować na ekstraktach ziołowych oraz olejkach roślinnych, które wykazują działanie odżywcze, łagodzące, przeciwzapalne oraz regenerujące. Ważna jest wyważona zawartość kwasu salicylowego, a także brak w składzie kosmetyku sterydów. Ich zastosowanie wiąże się bowiem z szybko zauważalną poprawą, ale jednocześnie obarczona jest licznymi działaniami niepożądanymi, które wykluczają dłuższą terapię z ich wykorzystaniem.

Szampon na łuszczycę głowy należy używać zgodnie z zaleceniem producenta – kluczowa dla powodzenia terapii jest regularność jego stosowania. Warto ponadto pamiętać, aby nie pocierać skóry głowy zbyt mocno ręcznikiem i unikać suszarki, a jeśli konieczne jest jej użycie – to wyłącznie z chłodnym lub lekko ciepłym nawiewem powietrza.

Inne preparaty do włosów

Zastosowanie szamponu to nie jedyna możliwość terapii łuszczycy zlokalizowanej na skórze głowy. Stosować można także aplikowane miejscowo płyny, żele, odżywki czy maści. Pacjenci najbardziej cenią sobie lekką formułę preparatu, która nie obciąży skóry głowy czy włosów. Jednocześnie kluczowe znaczenie ma skuteczność preparatu na łuszczycę, wyrażana łagodzeniem objawów łuszczycy, ale także zapobieganiem nawrotom choroby.

Preparaty stosowane miejscowo na skórę głowy dotkniętą łuszczycą znajdziesz niekiedy w swojej apteczce czy kuchni. Mowa o takich domowych sposobach leczenia łuszczycy jak płukanki z octu jabłkowego, olejowanie z wykorzystaniem oleju kokosowego czy rozpuszczenie tabletki aspiryny w niewielkiej ilości wody.