Łuszczyca a choroby wewnętrzne – choroby nerek, miażdżyca

2017-05-13
Łuszczyca a choroby wewnętrzne – choroby nerek, miażdżycaSpecjaliści zajmujący się dermatologią, dowiedli że w grupie pacjentów chorych na łuszczycę istnieje duże prawdopodobieństwo zwiększenia ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. Towarzyszą temu także inne stany zapalne, takie jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, niewydolność nerek czy zespół metaboliczny.

Łuszczyca a zespół metaboliczny

Zespół metaboliczny to zbiór zaburzeń metabolicznych i hormonalnych organizmu, które zwiększają ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych. Zaliczamy do niego niego otyłość brzuszną, wysokie ciśnienie tętnicze, wysoki poziom cukru we krwi na czczo i podwyższony cholesterol. Jako że u podłoża tego schorzenia, podobnie jak przy łuszczycy, leży przewlekły proces zapalny, w grupie chorych na dermatozę odnotowuje się większą na niego zapadalność. Zespół metaboliczny u pacjentów dotkniętych łuszczycą, zwiększa ryzyko pojawienia się chorób serca i układu naczyniowego, a także w osateczności - zgonu. Dlatego pacjenci poza leczeniem łuszczycy powinni mieć zaleconą odpowiednią dietę oraz suplementację kwasem foliowym, witaminą D oraz wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Muszą być również stale pod stała opieką dermatologa oraz kardiologa.

Łuszczyca a choroby serca

Typową cechą dla łuszczycy jest stan przewlekłego zapalenia, co wg dermatologów odgrywa znaczącą rolę w etiologi innych schorzeń. Okazuje się bowiem, że w przebiegu dermatozy dochodzi do ostrych zmian w naczyniach krwionośnych oraz poważnych nieprawidłowości w metabolizmie glukozy. Następstwem tych procesów jest powstawanie blaszki miażdżycowej, co zwiększa ryzyko występowania wielu schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Oznacza to, że łuszczyca może prowadzić do choroby wieńcowej, a nawet do zawałów serca. Co ciekawe, na takie powikłania najbardziej narażone są osoby młode. Niezwykle sprzyjającymi warunkami do powstawania choroby są bowiem infekcje, wszelkiego rodzaju urazy psychiczne, trwały stres, używki i nieodpowiednia dieta. Dodatkowo, w grupie osób cierpiących na łuszczycę, zauważa się wiele czynników sprzyjających chorobom sercowo-naczyniowym (np. nadciśnienie tętnicze, cukrzyce, otyłość, palenie tytoniu). Do miażdżycy może się przyczyniać także leczenie łuszczycy, a mianowicie stała podaż metotreksatu – jednego z leków przeciwzapalnych, którego skutkiem ubocznym jest zwiększanie we krwi ilości związku zwanego homocysteiną, w którym upatruje się czynnik wywołujący zmiany miażdżycowe i zakrzepowe.

Łuszczyca a choroby nerek

Osoby cierpiące na umiarkowaną lub ciężką łuszczycę, są zwykle narażone na ryzyko zachorowanie na choroby nerek. Szacuje się, że pacjentów z ciężką łuszczycą cechuje prawie dwukrotnie większe ryzyko zachorowania na chorobę nerek i ponad czterokrotnie wyższe prawdopodobieństwo rozwoju niewydolności nerek, która może prowadzić do konieczności stosowania dializy. Nie wiadomo niestety dlaczego choroba częściej atakuje pacjentów z dermatozą. Być może tak, jak i w innych przypadkach, tak i tu głównym czynnikiem sprzyjającym jest podłoże zapalne obu schorzeń.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2017